Meetbare impact

Meetbare impact van ‘Geniet van ’t Goede’

Wat levert het eten van een vegetarische maaltijd nu eigenlijk op? Welke positieve impact heeft dat op het klimaat? De Postcode Loterij, Unilever en Albert Heijn vinden het belangrijk om dit concreet te maken. Daarom laten wij de impact van de ‘Geniet van ’t Goede’ campagne berekenen door Blonk Consultants. Blonk Consultants is een internationaal toonaangevend bedrijf dat onderzoekt en berekent hoe duurzaam nieuwe ideeën, oplossingen en campagnes feitelijk zijn. Blonk Consultants rekent uit hoe veel CO2 wordt bespaard door het nuttigen van één van de 10 vegetarische ‘Geniet van ’t Goede’ gerechten, ten opzichte van het nuttigen van hetzelfde gerecht met vlees. Achteraf wordt op basis van de bestedingen van de cadeaukaarten berekend wat de totale CO2 besparing is die de campagne heeft opgeleverd.

Impact in 2022

Blonk Consultants heeft ook uitgerekend wat de CO2-impact is geweest van onze ‘Vega-Favorieten’ campagne in 2022. Hiervoor is uiteraard ook de LCA-methode gebruikt, dus de hele productieketen is onder de loep genomen. Door te kiezen voor één van de 12 Vega Favorieten (vegetarische maaltijden) verminderden deelnemers van de Postcode Loterij hun gezamenlijke CO2-uitstoot in 2022 met 1.553 ton. Dat staat gelijk aan 8 miljoen kilometer rijden met een personenauto of 1.679 vluchten naar New York. Een prachtig resultaat! Een prachtig resultaat! Ook dit jaar wordt na afloop van de campagne berekend wat de CO2 impact is.

Hoe bereken je de duurzaamheid van voedingsmiddelen?

Elk product en/of voedingsmiddel heeft impact op het milieu. Denk aan CO2 die vrijkomt bij het productieproces en de grondstoffen die worden gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook aan het vervoer van vee. Om de milieu-impact te berekenen maakt Blonk Consultants gebruik van Levenscyclusanalyse (LCA). Een onderzoeksmethode die, de naam zegt het al, de gehele levenscyclus van een product in kaart brengt. Alle fases van productie worden geanalyseerd: grondstofgebruik, verpakkingsmateriaal, vervoerkoeling in de winkel, bereiding en verspilling bij de consument en de uiteindelijke afvalverwerking. Zo komen we ook te weten waar in de keten de milieu-impact het grootst is. Door steeds dezelfde onderzoeksmethode, uitgangspunten en betrouwbare data te gebruiken, kunnen producten onderling goed worden vergeleken.