Albert Heijn

Wat zijn AH nepacties?

Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Albert Heijn zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel hiervan zijn nep en zijn bedoeld voor SPAM- en phishing doeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van 100 euro, 250 euro of 500 euro of soortgelijke bedragen aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of sms-spel.

 

 

Belangrijk om te weten:

Klik nooit op de link 'uitschrijven/afmelden' als je zo'n mail ontvangt, het verzoek tot uitschrijven vertelt de zenders dat de mailbox actief gebruikt wordt en zal ervoor zorgen dat je meer van deze e-mails krijgt.

Zo herken je nepberichten:

  • In het bericht vind je vaak een urgente reden om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld "doe mee", "claim deze korting", "ontvang jouw prijs".

  • Je wordt verzocht om op een link te klikken die NIET uitkomt op de website van Albert Heijn. Ga met je muis over de link, je ziet dat het webadres niet begint met www.ah.nl of nieuwsbrief.ah.nl.

  • Het bericht lijkt op een bericht van Albert Heijn maar is NIET door Albert Heijn verzonden, het e-mailadres eindigt niet met @ah.nl.

  • Social media berichten die NIET afkomstig zijn van onze geverifieerde pagina's. Een geverifieerde pagina is te herkennen aan het blauwe vinkje bij de naam.

  • Er komen vaak schrijffouten in voor en de aanhef is niet persoonlijk.

  • Je kan een Bonuskaart NIET via internet bestellen. Pas op voor Bonuskaarten die online worden aangeboden, deze kunnen automatisch gekoppeld zijn aan airmiles of zegels waardoor u mogelijk te veel betaald.

  • De e-mail gaat (bijna) helemaal over een winactie.

Let op: klopt één bulletpoint al niet, al lijkt een ander wel in orde? Vertrouw de mail dan niet!

Hoe bescherm ik mijzelf en anderen tegen nepacties?

Iedereen kan een phishing bericht in zijn e-mail of via telefoon ontvangen. Door goed op te letten kan je nepberichten herkennen en jezelf beschermen. Via onderstaande tips kan je nepacties herkennen. Wil je nog meer weten over nepacties, phishing en hoe je jezelf kunt beschermen? Dan heeft de Rijksoverheid meer informatie over dit onderwerp.

Zo ben je boeven voor:

  • Meld phishingacties altijd bij je provider.

  • Ontvang je een nepactie, klik hier dan niet op en meld deze nepactie aan via ons formulier en verwijder deze dan direct. Ga niet in op aanbiedingen.

  • Albert Heijn geeft tijdens winacties nooit contanten, cadeaukaarten en -bonnen weg. Open dit soort e-mails dus niet.

  • Albert Heijn zal nooit winacties verspreiden via sms of WhatsApp.

  • De website van Albert Heijn begint altijd met www.ah.nl. Als je in een e-mail met je muis over een link gaat zie je naar welke pagina de linkt wordt verwezen. Begint deze NIET met www.ah.nl of community.ah.nl dan is het een nepwebsite.

  • Officiële e-mails zijn te herkennen aan een e-mailadres dat eindigt op @nieuwsbrief.ah.nl of @ah.nl.

  • Winacties zijn ALTIJD terug te vinden op www.ah.nl, community.ah.nl of op onze geverifeerde Facebook, Instagram of Twitter accounts. Dus NIET op andere websites.

  • Albert Heijn biedt nooit winspellen aan waarbij je per sms vragen krijgt toegestuurd.

  • Indien je je hebt ingeschreven voor ons klantonderzoek krijg je mail van ons onderzoeksbureau MWM2. Een officiële e-mail eindigt op @mwm2.nl.

Ik heb een phishing bericht ontvangen, wat moet ik doen?

 

Als je een phishing bericht van Albert Heijn hebt ontvangen en/of toch per ongeluk op een link hebt geklikt, geef dit dan door. Met jouw informatie kunnen wij en andere partijen, klanten goed informeren indien ze een nep e-mail hebben ontvangen.

Heb je melding gemaakt, markeer de e-mail daarna als 'spam' in de mailbox en verwijder direct de e-mail.

 

Wat kan er gebeuren?

 

  • Ongemerkt kom je op een nep website terecht waar wordt gevraagd om persoonlijke informatie achter te laten.

  • Er wordt een virus op je computer geïnstalleerd waarmee kwaadwillenden jouw computer kunnen overnemen en zo persoonlijke inloggegevens kunnen achterhalen.

  • Je computer kan worden geblokkeerd die pas na betaling weer wordt vrijgegeven.

  • Je wordt voor een dure sms-dienst aangemeld doordat je je mobiele nummer achterlaat.

  • Je wordt voor een dure sms dienst aangemeld doordat je je mobiele nummer hebt achtergelaten. Neem in dat geval contact op met je telefoonprovider voor het opzeggen van deze sms-dienst.

Wat doet Albert Heijn om fraude te voorkomen?

  • Albert Heijn werkt samen met andere partijen actief aan het bestrijden van phishing.

  • Wij proberen altijd contact te leggen met de phishing partijen om ze te sommeren en te laten stoppen met het onrechtmatig gebruik van onze naam en ons logo.

Oplichting met cadeaubonnen

Oplichting door middel van phishing, marktplaatsfraude of helpdeskfraude komt steeds vaker voor. Je wordt gevraagd om voor een bepaald bedrag aan cadeaubonnen (diverse soorten zoals Bol.com, paysafe en App Store & iTunes) aan te schaffen, waarvan je de codes moet doorgeven aan de oplichters.

We willen je er daarom op wijzen dat het onverstandig is om cadeaukaarten aan te schaffen voor of cadeaukaartcodes door te geven aan personen die je niet kent.

Ben je slachtoffer van oplichting, ga dan niet op de verzoeken in, verbreek de (internet)verbinding en meldt de fraude via fraudehelpdesk.nl.

 

Bent u slachtoffer geworden van fraude of oplichting? Kijk dan op politie.nl om te bepalen van welke fraudevorm u slachtoffer bent geworden. Hier ziet u ook hoe u het beste aangifte kunt doen. In de meeste gevallen kunt u bellen met de politie op 0900-8844 of naar het politiebureau gaan. U kunt zich ook opgelicht voelen, terwijl er voor de wet geen sprake van oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel ook dan 0900-8844. De politie vertelt u of en hoe u aangifte kunt doen.