Hoe maak je een campagne aan?

Een campagne kan je handmatig aanmaken. Dit gaat eenvoudig en snel in 10 stappen en 5 kliks. Op basis van de gekozen zoekwoorden en Cost per Click (CPC) laat je de campagne lopen. Je kunt dagelijks kijken hoe de zoekwoorden hebben gepresteerd om vervolgens, met behulp van real-time data, te optimaliseren.

Een campagne maak je als volgt aan:

  1. Ga naar ah.nl/mediaservices/sponsored-products en log in op het portaal.
  2. Ga naar campagnes (‘Campaigns’).
  3. Klik op de knop ‘+ New Campaign’.
  4. Geef de campagne een naam.
  5. Selecteer een start- en einddatum.
  6. Kies je campagnebudget en kies je dagelijkse budget.
  7. Vul je maximale CPC in. Dit is het maximale bedrag dat je wilt uitgeven aan een klik. Let op! Er kan sprake zijn van een minimale CPC.
  8. Selecteer de producten waarmee je wilt adverteren.
  9. Voeg jouw zoekwoorden toe.
  10. Start de campagne.

Hoe kies ik je juiste zoekwoorden?

Om optimaal gebruik te maken van Sponsored Products is zoekwoord-targeting essentieel. Bepaal welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw producten, dan kan je daar vervolgens op bieden om te zorgen dat jouw producten bovenaan staan in de desbetreffende zoekresultaten. Bieden op de juiste zoekwoorden voor jouw producten verbetert de conversie en organische plaatsing. En het verbeteren van de organische plaatsing zorgt indirect ook weer voor een hogere conversie.

Koppel de meest relevante zoekwoorden aan jouw producten

Je bepaalt zelf de meest relevante zoekwoorden en voert deze handmatig in. Het Sponsored Products-platform zal ook enkele zoekwoordsuggesties geven bij jouw gekozen producten. Door zelf te analyseren op welke termen mensen zoeken als ze jouw product willen vinden, kom je tot de meest relevante zoekwoorden. Voeg je toch zoekwoorden toe die niks met jouw producten en/of categorieën te maken hebben, dan zullen de Sponsored Products niet zichtbaar zijn.

Voorbeeld:
Voor een pot pindakaas is het zoekwoord “frisdrank” toegevoegd. Dit zoekwoord zal niets opleveren want het woord “frisdrank” heeft niets te maken met jouw product(categorie). Er is geen relevantie voor de consument en daarom zal je advertentie niet zichtbaar zijn op dit zoekwoord.

Sponsored Products bij AH.nl en in de AH app werkt op dit moment alleen nog met het exact match-principe. Dit houdt in dat jouw Sponsored Products alleen worden getoond bij de exacte zoekwoorden die jij gekozen hebt in het biedingssysteem.

Voorbeeld:
Jij hebt als zoekwoord “pindakaas” gekozen. Sponsored Products worden alleen getoond wanneer de AH-shopper exact “pindakaas” als zoekterm heeft gekozen. Jij hebt als zoekwoord “pindakaas met stukjes” toegevoegd. De AH-shopper zoekt op “pindakaas”. De advertentie wordt dus niet zichtbaar op AH.nl en/of in de AH app.