Evaluatie Free Sample

Geselecteerde klanten ontvangen via de mail een coupon om een product gratis op te halen in de winkel. Dit product staat op het reguliere schap en kunnen klanten meenemen terwijl zij boodschappen doen.

De klanten die deze aanbieding ontvangen worden geselecteerd op basis van een RGA model, waarin we onderscheid maken tussen verschillende klantfasen. Leveranciers geven aan hoeveel klanten zij willen bereiken en wat de targeting wensen zijn. Hieronder is een voorbeeld uitgewerkt waarbij geselecteerde klanten gratis het product AH Krokante Muesli Naturel ontvangen. De targetingperiode die wordt aangehouden is 26 weken.

Retain

Dit zijn vaste, loyale kopers van het actieproduct(en). Het actieproduct is het product waarop de klanten een korting zullen ontvangen: de AH Krokante Muesli Naturel.

Grow

Dit zijn verloren kopers; klanten die op onregelmatige basis het actieproduct(en) koopt of het product al langere periode niet meer gekocht heeft. Deze kopersgroep is mogelijk aan het uitvallen en wil je door middel van de extra deal meer loyaler maken aan je product/merk. De verloren/onregelmatige kopers van de AH Krokante Muesli Naturel

Acquire brand buyers

Klanten die in de geselecteerde periode het actieproduct(en) niet hebben gekocht, maar wel andere producten van hetzelfde merk kochten. Wanneer een merk veel uiteenlopende producten heeft is het mogelijk hier enkel een deel van het assortiment te selecteren. Klanten die niet de AH Krokante Muesli Naturel hebben gekocht, maar wel een andere AH Krokante Muesli variant kochten.

Acquire category buyers

Klanten die in de geselecteerde periode het actieproduct(en) niet hebben gekocht, maar wel andere producten van hetzelfde merk kochten. Wanneer een merk veel uiteenlopende producten heeft is het mogelijk hier enkel een deel van het assortiment te selecteren. Klanten die niet de AH Krokante Muesli Naturel hebben gekocht, maar wel een andere AH Krokante Muesli variant kochten.

Redempties

Aantal klanten wat van de korting gebruik gemaakt heeft. Redempties worden als volgt berekend: (totaal aantal transacties van bonuskaarten op activatieproducten / totaal bereikte bonuskaarten) * 100 = redemptie percentage.

Redempties per RGA level

Aantal klanten uit een van de targetlevels wat gebruik heeft gemaakt van de korting. Het redemptie percentage wordt ook gedeeld op RGA niveau: (totaal aantal transacties van bonuskaarten uit targetlevel op activatieproducten / aantal bereikte bonuskaarten van targetlevel) * 100