Welkom op onze KlimaatHub!
Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen. Dat is de missie van Albert Heijn. Binnen die missie zetten we ons onder meer in om een leefbare aarde over te dragen aan volgende generaties. Om de opwarming van het klimaat te beperken tot maximaal 1,5 graden heeft Albert Heijn de ambitie om in 2030 45% minder broeikasgassen uit te stoten in de toeleveringsketen dan in 2018. Dit doel is in lijn met het Science Based Target initiatief (SBTi). Wij zijn als voedingsindustrie verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de wereldwijde broeikasgassen. Dat is een grote uitdaging en tegelijkertijd biedt het een kans om te verbeteren en samen op te trekken om de klimaatimpact van ons voedselsysteem te beperken. Dit kunnen wij alleen samen waarmaken. Bij Albert Heijn met alle collega’s en ondernemers, met boeren, telers, overheden, én met u als leverancier.
Sinds november 2022 vraagt Albert Heijn alle A-merk en eigen merk leveranciers om zich te committeren aan SBTi en jaarlijks te rapporteren over hun klimaatimpact. Veel leveranciers doen hierin al actief mee. Zo krijgen we meer inzicht in onze gezamenlijke uitstoot en kunnen wij gezamenlijk emissiereductiemaatregelen implementeren en versnellen.
Albert Heijn verwacht van alle A-merk en eigen merk leveranciers:
- Uiterlijk 18 september 2024: Indiening van volledig ingevulde 2023 klimaatrapportage via het rapportageplatform dat voor uw organisatie van toepassing is. We lichten details toe onder ‘Climate Reporting’.
- Uiterlijk 30 juni 2025: Gevalideerde klimaatdoelstellingen in lijn met 1,5C scenario, gevalideerd door SBTi of gelijkwaardig. Uitsluitend voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) is er de “SME-streamlined route” van SBTi. We lichten details toe onder ‘Climate Targetsetting’.
Onze ambities sluiten aan op wettelijke ontwikkelingen, waaronder de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), waarbinnen transparantie over en reductie van klimaatimpact een vast onderdeel is. Wij danken onze leveranciers voor de samenwerking hierin.
Een noodzakelijke voorwaarde om aan deze verzoeken te voldoen is het uitvoeren van een nulmeting van uw organisatie carbon footprint. Meer informatie hierover vindt u onder ‘Carbon Footprinting’.