Wat zijn de advertentie richtlijnen van Albert Heijn?

Content

  • Verwijzingen naar andere supermarkten zijn niet toegestaan. Zo is ‘verkrijgbaar bij alle supermarkten’ niet toegestaan, maar is ‘verkrijgbaar bij Albert Heijn’ wel toegestaan.
  • Het gebruiken van een logo van een van de Ahold Delhaize banners (o.a. Albert Heijn, Etos, Gall&Gall, bol.com) is niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming.
  • De reclame mag geen beelden dan wel exacte kleur- dan wel woordcombinaties van concurrenten van Albert Heijn of Albert Heijn zelf bevatten.
  • De reclame mag geen aanstootgevende beelden en/of tekst bevatten.
  • De reclame mag niet aanzetten tot gevaarlijke of illegale activiteiten.
  • De reclame mag geen inbreuk maken op het intellectueel eigendomsrecht dan wel andere rechten van derden, zoals bijvoorbeeld het auteursrecht.
  • De reclame mag geen ongepaste of misleidende inhoud bevatten.
  • De reclame mag geen inhoud gericht op kinderen bevatten.
  • De reclame mag geen politiek bevatten.
  • De reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.
  • De reclame mag niet strijdig zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden.
  • De reclame mag niet nodeloos kwetsend zijn, noch een bedreiging inhouden voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid.
  • Zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.

Algemeen

  • Albert Heijn is niet aansprakelijk voor aanspraken van derden op de reclame van adverteerders die in de Albert Heijn winkel wordt getoond.
  • Albert Heijn behoudt zich het recht voor om bepaalde content te weigeren dan wel in te korten of aan te passen.
  • Reclame voor alcohol is alleen toegestaan indien deze reclame voldoet aan de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken.
  • De reclame voldoet volledig aan alle richtlijnen van de Nederlandse Reclame Code (NRC).
  • Albert Heijn behoudt zich het recht voor om bovenstaande richtlijnen tussentijds verder aan te scherpen.

Wat zijn de algemene richtlijnen voor videoschermen?

  • De content heeft een maximale duur van 10 seconden, tenzij anders overeengekomen. De overeengekomen lengte is de maximale lengte van de video.
  • Typen mogelijke content: alleen video (geen stilstaand beeld, tenzij geanimeerd);
  • Bij voorkeur bewegend beeld i.v.m. een hogere attentiewaarde;
  • Elke advertentie is in iedere loop van 60 seconden zichtbaar, mits anders overeengekomen;
  • Bij campagnes met uitingen van alcoholische dranken altijd 'geen 18, geen alcohol' of het ‘Nix18’ logo vermelden;
  • Bij campagnes met uitingen van kansspelen altijd 'speel bewust 18+' vermelden;
  • Het is een puur visueel medium zonder geluid;
  • Alle video’s zijn onderhevig aan goedkeuring van Albert Heijn;
  • Raadpleeg voor meer tips de pagina ‘Tips bij creatie’;
  • Check voor de algemene advertentierichtlijnen de pagina ‘Advertentierichtlijnen Albert Heijn’.

Hebben jullie tips bij de creatie van videoschermen?

Een groot deel van de campagneherkenning wordt bepaald door de uiting. Dat betekent dat je met goede content meer uit je campagne haalt. Hieronder vind je de belangrijkste tips om pakkende content te maken. Deze tips zijn niet verplicht, maar vergroten de kans op een succesvolle campagne aanzienlijk. De tips kunnen je goed op weg helpen, maar zorgen niet automatisch voor dé perfecte content. Gebruik daarvoor ook je eigen inzicht en creativiteit.

1. Houd het kort & simpel

Als je snel voorbij loopt is het belangrijk dat de boodschap in alle gevallen meteen duidelijk is. Voeg daarom zo min mogelijk afleidende elementen toe en blijf bij de kern van je boodschap.

2. Goed contrast

Bij het opmaken van de content is voldoende contrast een hele belangrijke voorwaarde voor een succesvolle uiting. Hierdoor valt de content namelijk veel meer op. Het gebruik van contrasterende kleuren is daarbij belangrijk. Niet alleen het contrast van de uiting zelf, maar ook het contrast met het straatbeeld. Drukke achtergronden in de content zorgen bijvoorbeeld voor een lager contrast in de uiting.

3. Merk en boodschap goed zichtbaar

Gemiddeld heb je 2-5 seconden de tijd om je merk en boodschap over te brengen. Het is dus heel belangrijk dat je beide altijd goed leesbaar in beeld hebt staan. Wanneer dit niet mogelijk is, is het aan te raden om in ieder geval het logo altijd zichtbaar in beeld te zetten.

4. Maximaal 4 elementen

Zorg dat je content niet te druk is. Teveel elementen leiden af en hebben invloed op de effectiviteit van je campagne. Voor een positief effect op de merkbekendheid is het het beste om 1-4 elementen in de content te communiceren.

5. Gebruik krachtige beelden óf tekst

Content kan visuele- en tekstuele beelden bevatten. Het blijkt dat wanneer dit evenwichtig aan elkaar is, dit meestal niet effectief is. Het is beter om de focus te leggen op één van deze elementen. Hierdoor wordt het effect op merkherkenning verhoogd.

6. Emotie versterkt boodschap

Passanten kijken langer naar content waarin emotie verwerkt is. Dat kan een door een foto van een persoon toe te voegen, maar ook door het verwerken van bijvoorbeeld humor in de tekst. Doordat passanten langer kijken vergroot dit de impact van de campagne aanzienlijk. Als adverteerder kun je dus het verschil maken t.o.v. concurrenten door emotie aan de content toe te voegen.

7. Pas animatie toe

Bewegende beelden hebben een 51% hogere impact (zichtbaarheid & kijkduur) dan stilstaande beelden (bron: onderzoek Validators). Overdrijf hier echter niet mee, want teveel animatie leidt af waardoor de kern van de boodschap verwarrend is of niet eens wordt gezien. Op de puischermen adviseren wij een kort en krachtige boodschap. Op de kassaschermen is er de mogelijkheid voor een iets ingewikkeldere boodschap.

Hoe werken de targeting opties bij emailmarketing?

Inclusief actieproductkopers: Staat dit op ‘ja’ dan bereik je klanten die in de afgelopen 26 weken op frequente basis de deelnemende producten van de ED gekocht hebben.

  • Voorbeeld: de groentespreads van Zonnatura zijn de deelnemende producten van de extra deal. Hier worden klanten getarget die op frequente basis deze groentespreads kopen

Inclusief verloren actieproductkopers: Staat dit op ‘ja’ dan bereik je klanten die in de afgelopen 26 weken op niet frequente en vaste basis de deelnemende producten van de ED gekocht hebben. Je bereikt hier dus klanten waar nog groeipotentie in zit en die je loyaler aan deze producten kan maken.

  • Voorbeeld: de groentespreads van Zonnatura zijn de deelnemende producten van de extra deal. Hier worden klanten getarget die deze Zonnatura groente spreads niet regelmatige en niet recentelijk gekocht hebben.

Inclusief merkkopers: Staat dit op ‘ja’ dan bereik je klanten die de afgelopen 26 weken niet de deelnemende ED producten gekocht hebben, maar wel andere producten van hetzelfde merk.

  • Voorbeeld: de groentespreads van Zonnatura zijn de deelnemende producten van de extra deal. Hier worden klanten getarget die afgelopen 26 weken niet de groentespreads van Zonnatura hebben gekocht, maar wel andere producten van Zonnatura.

Inclusief categoriekopers: Staat dit op ‘ja’ dan bereik je klanten die het deelnemende merk niet hebben gekocht in de afgelopen 26 weken, maar wel producten uitdezelfde categorie.

  • Voorbeeld: de groentespreads van Zonnatura zijn de deelnemende producten van de extra deal. Hier worden klanten getarget die afgelopen 26 weken niet geen producten Zonnatura hebben gekocht (dus ook niet de spreads), maar wel andere producten uit dezelfde categorie.

Wat zijn de opties voor het doen van a/b testen?

Bij Albert Heijn Media Services willen we altijd leren van onze campagnes. Daarom hebben we een test-menu samengesteld met banner elementen die ons interessant lijken om op te testen.

Bekijk het test-menu

Geef via je projectmanager of accountmanager aan op welke elementen je wilt testen. We zullen dan zorgen dat de test goed ingericht wordt en geven aan welke input hiervoor nodig is bij start project.