Voedselverspilling tegengaan

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid in de verschillende fases van de voedselketen. En dat is zonde. Daarom ondernemen we bij Albert Heijn tal van initiatieven om voedselverspilling te verminderen.

In 2030 willen we onze voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. We zijn trots op de stappen die we tot nu toe hebben gezet. Onze voedselverspilling is al verminderd met 13%. En we blijven stappen zetten om de 50% te behalen.

Voedselverspilling voorkomen in de keten

De beste manier om voedselverspilling tegen te gaan, is te zorgen dat overbodig voedsel überhaupt niet wordt geproduceerd. Daarom proberen we voedselverspilling zo vroeg mogelijk in de keten al aan te pakken.
Fases van de voedselketen:
  • Productie: samenwerken met onze boeren, telers en leveranciers om verspilling te voorkomen.
  • Assortiment: het juiste product, op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid, in de juiste winkel. Door slim gebruik te maken van data kunnen we ons assortiment steeds nauwkeuriger laten aansluiten bij de wensen van klanten.
  • Besturing: voor elk product in onze ruim 1.250 winkels voorspellen we met behulp van AI wat we per dag verwachten te verkopen. Onze order-algoritmes bepalen vervolgens nauwkeurig hoe we onze winkels bevoorraden. De algoritmes streven naar de optimale balans tussen beschikbaarheid en voedselverspilling. We blijven continu werken aan het verbeteren van deze algoritmes.
  • Uitvoering: Ondanks nauwkeurig sturen en plannen, zal er altijd wat voedsel overblijven in onze winkels. Met verschillende initiatieven voorkomen we dat we dit voedsel moeten weggooien.
  • Consumptie: tussen de 23 en 32% van de totale voedselverspilling vindt thuis bij klanten plaats. Daarom helpen we ook klanten om minder voedsel te verspillen.

Initiatieven in de winkel

Dynamisch afprijzen

Sinds 2022 heeft de 35% korting-sticker ook een digitale variant: elektronische schapkaarten tonen dynamische kortingen voor verse producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten. De precieze korting wordt berekend door een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme. Sinds kort zien klanten ook elektronische schapkaartjes met korting bij houdbare producten. Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel wordt verspild en de korting kan oplopen tot 70%. Dus beter voor het milieu en de portemonnee.

AH Overblijvers

Met AH Overblijvers verkopen we producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan of uit ons (winkel)assortiment gaan, met een flinke korting. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten pakketten: Verrassing, Vegetarisch en Bakkerij. Voor de feestdagen waren er speciale Feestdagen Overblijverspakketten. Lees meer over AH Overblijvers.

Het Groente & Fruit-zakje

Soms is de groente of het fruit in onze winkels al iets rijper of vertoont het kleine oneffenheden. Met het AH Overblijvers Groente & Fruit-zakje, die je in tegenstelling tot de andere Overblijvers pakketten niet kunt reserveren in de app, hebben we 1,57 miljoen zakjes verkocht. Voor slechts €1 krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een oneffenheid heeft, maar nog steeds van prima kwaliteit is.

Brood van gisteren

Bakkersproducten die aan het einde van de dag overblijven bieden we aan als AH Overblijver Brood van Gisteren. Brood dat op de dag van levering niet is verkocht, bieden we de volgende dag tot 11.00 uur aan voor een voordelige prijs. Het brood is nog steeds vers en lekker.

Initiatieven in de keten

Donaties aan de Voedselbank

We voorkomen voedselverspilling ook door nog goede producten te doneren aan voedselbanken. Omdat we tegenwoordig beter kunnen voorspellen wat we nodig hebben in onze schappen, en acties hebben voor producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan, neemt de hoeveelheid voedsel af die we naar de voedselbanken kunnen sturen. Desondanks zijn we nog steeds de grootste donateur van Voedselbanken Nederland, mede dankzij inzamelingsacties.

Oud brood en sinaasappelschillen als veevoer

Ook voor producten die niet meer te verkopen of te doneren zijn, zoeken we nog een betere bestemming dan de prullenbak. Van de in totaal 55 miljoen kilogram voedsel die we verspilden, konden we in 2023 bijvoorbeeld 10 miljoen kilogram oud brood en ruim 2,3 miljoen kilogram sinaasappelschillen verwerken tot veevoer. En wat overblijft werd vergist tot biogas, dat weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.

Samenwerken tegen voedselverspilling

Coalitie Houdbaarheid

Albert Heijn heeft zich aangesloten bij de Coalitie Houdbaarheid en het Upcycled4Food Initiative. Samen met de Coalitie Houdbaarheid creëert Albert Heijn bewustzijn over de houdbaarheid van voedsel zodat thuis minder wordt verspild. Met meer kennis over de houdbaarheidsdatum, kun je vaak langer genieten van je favoriete producten.

Daarom gebruikt Albert Heijn als eerste supermarkt het kijk, ruik en proef-logo van het Voedingscentrum op verpakkingen. Dit zorgt voor bewustwording en kennis over de houdbaarheid van voedsel en dat is belangrijk. Hierdoor wordt thuis bij klanten minder voedsel verspild.

Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Albert Heijn streeft, als onderdeel van de verspillingsvrije beweging van Samen Tegen Voedselverspilling, 50% minder voedselverspilling in 2030 na. Naast een financiële bijdrage aan de stichting, doet Albert Heijn mee met de jaarlijkse monitor van de retailcijfers, en werken we samen om tijdens de verspillingsvrije week het thema landelijk onder de aandacht te brengen.

Meer lezen over wat jij kan doen?

Plastic verpakkingen en het milieu

Expert Chris Bruijnes, directeur van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV), geeft antwoord op de 5 meestgestelde vragen over plastic verpakkingen.

Lees meer over plastic verpakkingen
Groente en fruit in verpakkingen

Zo gebruik je minder plastic

De wereld een stukje schoner maken is zo moeilijk nog niet. We delen 5 tips met je hoe jij minder plastic kan gebruiken.

Lees meer over plastic minderen
Plastic verpakkingen van de AH