Eiwittransitie

De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu teveel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof en in de eiwittransitie ligt de focus op de verschuiving van dierlijke eiwitbronnen naar duurzamere plantaardige alternatieven. Met een groeiend assortiment, vernieuwende campagnes en samenwerkingen met partners werken we aan een toekomst waarin plantaardige eiwitten een groter onderdeel zijn van ons dagelijkse eetpatroon.

Onze doelstelling

In 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is.

De voordelen van plantaardig

Meer plantaardig eten heeft veel voordelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen, het verbruikt minder land en water, en het helpt biodiversiteit te beschermen. Voor de productie van plantaardige eiwitten is minder land nodig.

Daarnaast heeft de teelt van plantaardige eiwitten zoals bonen een positief effect op de bodem en wordt er veel stikstof en CO2 vastgelegd. Daarnaast verlaagt een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten het risico op hart- en vaatziekten.

Het aanpassen van eetpatronen

Voor het aanpassen van eetpatronen is gedragsverandering nodig. Dit is een lang proces waarvoor herhaling en meerdere positieve ervaringen nodig zijn. Albert Heijn zet hierop in met campagnes, productinnovaties en prijsstrategieën. Hierdoor worden plantaardige alternatieven aantrekkelijker, zichtbaarder, betaalbaarder en toegankelijker. Vanuit onze rol in de maatschappij willen wij onze klanten inspireren en positief stimuleren om vaker voor plantaardig te kiezen.

AH Terra

AH Terra is onze eigen merklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. Dit assortiment draagt bij aan het inspireren van klanten om makkelijk en vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief. Hiermee heeft Albert Heijn het grootste aanbod plantaardige producten van Nederland. AH Terra speelt een steeds belangrijke rol in het vergroten van bewustzijn over plantaardige voeding en stimuleren we de overgang van een dierlijk naar een meer plantaardig eetpatroon.

Betaalbaarheid

Betaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de eiwittransitie. Mijn Albert Heijn Premium-leden en zakelijke klanten krijgen 10% korting op het hele Terra-assortiment. Ook bieden we AH Terra producten aan als Prijsfavorieten. Zo maken we plantaardige alternatieven aantrekkelijker en toegankelijker.