Phishing en nepacties

Veelgestelde vragen over Phishing en nepacties

Wat zijn nepacties of phising?

Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Albert Heijn zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel hiervan zijn nep en zijn bedoeld voor SPAM- en phishingdoeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van 100 euro, 250 euro of 500 euro of soortgelijke bedragen aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of sms-spel. Ga hier niet op in!

Controleer altijd eerst of het bericht wel van Albert Heijn is. Op onze website vind je meer info.


Ik heb een bericht van Albert Heijn ontvangen dat ik een cadeaukaart heb gewonnen. Is dit phishing?

In verreweg de meeste gevallen is het korte antwoord 'ja' dat is phishing, trap er niet in!

Er zijn regelmatig winacties in omloop via Facebook, e-mail, SMS of WhatsApp die zogenaamd van Albert Heijn zijn en waarin gevraagd wordt naar jouw gegevens. Veel hiervan zijn nep en zijn bedoeld voor spam- en phishingdoeleinden, of om je te binden aan betaalde diensten. In deze nepacties wordt vaak een waardebon van Albert Heijn ter waarde van €25, €50, €100, €250 of zelfs €500 aangeboden. Ook word je soms gevraagd mee te doen aan een online of SMS-spel.

Op onze speciale pagina kan je vinden hoe je dergelijke nepacties herkent en hoe je jezelf ertegen kan beschermen. Je kunt spam en phishing ook altijd melden via dit formulier.


Het SMS bericht is verstuurd naar een oud of verkeerd telefoonnummer, wat nu?

Op het inlogscherm worden de laatste 3 cijfers van je telefoonnummer getoond. Klopt dit niet, neem dan telefonisch contact met ons op.

Let op: Doe dit altijd met je nieuwe mobiele nummer.


Er is een e-mail met controlecode verstuurd maar ik heb die niet ontvangen, hoe kan dat?

De e-mail ontvang je in dezelfde mailbox waar je ook mee inlogt op ah.nl. Deze zou je binnen een aantal minuten moeten ontvangen. We hebben echter geen invloed op de snelheid van leveren door jouw eigen e-mailprovider.

De afzender van de mail is account@ah.nl met als onderwerp "Controlecode voor Albert Heijn". Je kan via de zoekfunctie proberen de e-mail te vinden in je mailbox.

Verder zou je onderstaande punten nog even kunnen checken:

  • Controleer eerst je spambox of de map ongewenste e-mails
  • Komt de e-mail met afzender account@ah.nl misschien automatisch in een andere map binnen? (G-mail heeft bijvoorbeeld verschillende (in)boxen waar je bepaalde afzenders automatisch naar kan sturen)
  • Heb je misschien de afzender account@ah.nl geblokkeerd?
  • Kan het zijn dat je inbox vol is?
  • Het kan ook nog voorkomen dat jouw e-mailprovider de e-mails van deze afzender tegengehoudt. Dit kun je achterhalen bij jouw provider. Neem in deze situatie en ook als alle bovenstaande punten geen oplossing bieden, contact met ons op

Goed om te weten: als je jouw mobiele telefoonnummer toevoegt aan je profiel, dan ontvang je de controlecode per SMS. Dat is een stuk veiliger, en wel zo handig!


Hoe kan ik digitale servieszegels weggeven aan iemand anders?
Degene die graag zegels van jou zou willen ontvangen moet jou daarvoor een verzoek sturen. De uitleg hoe dat werkt vind je hier.

Waar en wanneer worden de bloemen geleverd?
Je zult vanuit Packs een e-mail met bezorginformatie over je boeket en het bijbehorende bezorgmoment ontvangen. Mocht je deze e-mail niet ontvangen hebben, controleer dan je spambox of ongewenste mail. Het is mogelijk dat de e-mail daar terecht is gekomen.

Ik ben mijn telefoon kwijt. Hoe bescherm ik mijn koopzegels?

Wijzig meteen je wachtwoord in je profiel. Zo kan niemand bij jouw koopzegels in de AH app. We raden je trouwens aan om je telefoon te vergrendelen met een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. Zo kan iemand die jouw telefoon vindt niet zomaar je telefoon openen.


Kan ik mijn bioscoopzegels ook delen met anderen?

Ja dat kan op de volgende 2 manieren:

  • Degene die graag spaarzegels wil stuurt jou een verzoek om zegels te delen bijvoorbeeld via WhatsApp. Jij ontvangt dan een verzoek met een link daarin die uitkomt in de app. Via deze link kan je het aantal zegels intypen (door de + of – toets) die jij wilt weggeven. We leggen het ook uit op deze speciale pagina
  • Je kan ook bioscoopzegels delen via de Spaarpagina zonder dat iemand jou eerst een verzoek stuurt -> Ga naar 'zegels delen' -> kies voor de optie 'zegels weggeven'.

Klantenservice vraag en antwoord

Hoe makkelijk vond je dit?