Bescherming van mensenrechten en milieu

Steeds meer consumenten willen weten wat er op hun bord ligt, waar producten vandaan komen en hoe ze worden gemaakt. We verkopen bij Albert Heijn ruim 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 producten in totaal. Producten die vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken op de wereld worden geproduceerd zoals terug te vinden op deze wereldkaart. Dit brengt voor ons een verantwoordelijkheid met zich mee. Verantwoordelijkheid ten aanzien van de mensen die werkzaam zijn in de keten, het welzijn van dieren en het milieu.

Duurzaamheidseisen

We willen dat klanten met een gerust hart boodschappen kunnen doen. Daarom worden leveranciers van huismerkproducten volgens sociale en milieustandaarden gecertificeerd; dat zien wij als een belangrijke basis. Daarnaast hanteren we, als onderdeel van onze inkoopvoorwaarden, gedragsregels voor onze leveranciers. Deze zijn samengebracht in de zogeheten Standards of Engagement.

Lees meer over onze duurzaamheidseisen. En over ons aangescherpte social compliance beleid waarmee wij verdere stappen zetten om onze toeleveringsketens te versterken op het gebied van mensenrechten.

Bekijk voorbeelden van hoe wij duurzaamheid samen met leveranciers en de AH Foundation in onze ketens uitvoeren.

Wat is due diligence precies?

We zijn ons er echter van bewust dat certificering niet alle problemen oplost. Daarom hebben we een aanpak opgezet om de ketens van producten uit risicolanden – landen waar de bescherming van mensenrechten en milieu niet vanzelfsprekend is – verder te onderzoeken. Dat heet onze due diligence aanpak. We hebben meer controle en kunnen sneller veranderingen doorvoeren in de productieketen van onze huismerkproducten. Onze due diligence aanpak is gebaseerd op de United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights en de OESO Due Diligence Handreiking voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Als aanvulling op ons due diligence beleid willen we nog een stap zetten. Wij vinden het belangrijk om aandacht te geven aan de rechten van vrouwen binnen Albert Heijn en in onze ketens. Lees hier het statement over vrouwenrechten.

Resultaten van de aanpak

Due diligence is een continu proces. Het start met een impact assessment. Hierbij worden potentiële en daadwerkelijke risico’s en negatieve effecten voor mens en milieu geïdentificeerd en beoordeeld. Ook worden prioriteiten gesteld, want sommige problemen zijn ernstiger en groter dan andere. Dat doen we samen met experts, rechthebbenden en andere belanghebbenden, zoals overheid, vakbonden en maatschappelijke organisaties. Daarna stellen we een actieplan op en werken we met onze leveranciers en andere partijen samen om te zorgen dat negatieve effecten worden aangepakt en zoveel mogelijk worden voorkomen of verminderd. Vervolgens informeren we de buitenwereld over de resultaten van de aanpak – over de successen en de uitdagingen waar we tegenaanlopen – en over de vervolgstappen in het proces.

Uitgebreid lezen over deze onderwerpen?
Rapportage duurzame cacao keten 2020

Supplier brochure gender equality & women’s rights

Albert Heijn zet continue stappen om samen met leveranciers een beweging te creëren om mensenrechten in onze toeleveringsketens te verbeteren door middel van baanbrekende initiatieven voor de belangrijkste grondstoffen. Richting 2030 implementeren wij programma’s op gebied van cacao, en verse groenten en fruit om belangrijke stappen te zetten op gebied van mensenrechten. Deze programma’s zijn op een holistische manier opgebouwd op basis van ons due diligence proces, en zetten in om samen met onze leveranciers en ketens stappen te zetten op gebied van mens en milieu.

Op gebied van cacao, wordt voor 2028 de cacao die gebruikt wordt in het volledige assortiment van Albert Heijn eigen merkproducten ingekocht via de Open Chain en geproduceerd volgens de 5 Sourcing Principles van de Open Chain.

Op gebied van groenten en fruit gaat Albert Heijn, samen met onze internationale telers verdergaande, ambitieuze stappen zetten om onze internationale groenten en fruit ketens zo duurzaam, transparant en eerlijk mogelijk te maken. De focus van het programma is op regereratieve landbouw-, en sociale en milieunormen die verder reiken dan de standaard certificeringseisen met die wij al lang werken. Voor 2030 zijn alle internationale fruit en groenten leveranciers stappen aan het zetten om een betekenisvolle bijdrage te kunnen leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

Wil je een incident of mogelijke misstand melden? Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week via onze hulplijn.
We hebben de Signaallijn/Speak Up lijn beschikbaar voor iedereen die een incident of mogelijke misstand wil melden. Je kunt je melding anoniem doen.
Elke klacht onderzoeken we zorgvuldig. Klachten kunnen leiden tot verbetering in onze aanpak of van ons beleid, zowel in onze eigen operaties als in onze ketens.

Neem gratis contact op met de signaallijn via:

  • Albert Heijn Nederland: 0800 - 020 1006
  • Albert Heijn België 0800 – 81225

Meer informatie hierover over de Signaallijn/Speak up lijn vind je hier: https://secure.ethicspoint.com/domain/media/nl/gui/7392/speak-up.pdf

Consumentenklachten
Heb je een klacht als consument? Dan verwijzen we je door naar onze klantenservice: https://www.ah.nl/klantenservice.