Alles over Albert Heijn en duurzaamheid
Veelgestelde vragen over ‘Duurzaamheid’
16 resultatenWat doet Albert Heijn met betrekking tot duurzaamheid?
Albert Heijn wil dat klanten met een gerust hart boodschappen kunnen doen. We verkopen meer dan 11.000 huismerkproducten en meer dan 46.000 producten in totaal. Producten die vaak in Nederland, maar ook op veel verschillende plekken op de wereld worden geproduceerd en geteeld. Dit brengt verantwoordelijkheid met zich mee, verantwoordelijkheid ten aanzien van de mensen die werkzaam zijn in de keten, dierenwelzijn en het milieu. We willen daarom onze nationale en internationale ketens kennen en zo proactief mogelijk vraagstukken/risico’s onder andere omtrent mensenrechten en milieu kunnen identificeren en aanpakken. We hebben meer controle en kunnen sneller veranderingen doorvoeren in onze huismerk producten, vandaar dat onze due diligence aanpak met deze producten begint. Alle andere partijen die ook producten aan ons leveren zullen we in de toekomst ook mee in gesprek gaan. Deze stappen borduren voort op bestaand beleid van ons moederbedrijf Ahold Delhaize, dat momenteel een global due diligence uitvoert uit bij alle merken en later dit jaar de resultaten zal bekendmaken.
Wil je meer weten over ons duurzaamheidsbeleid? Klik dan hier.
Minder verpakkingen en meer recycling
We vinden het belangrijk dat onze AH Eigen Merk producten duurzaam worden verpakt. En dat we zo min mogelijk materiaal gebruiken. We zijn ons ervan bewust dat wij als supermarkt veel verpakkingsmateriaal verbruiken. Maar dit heeft een reden: de verpakking draagt namelijk bij aan de houdbaarheid en voedselveiligheid van de producten en zorgt dat de producten te vervoeren zijn. Het kan wel altijd minder. Daarom verwijderen we zo veel mogelijk verpakkingsmateriaal en zorgen we dat de verpakkingen goed te recyclen zijn. In 2018 gebruikten we al 4 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal. In 2025 wordt dit zelfs 20 miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal en zijn al onze verpakkingen te recyclen.
Duurzame verpakkingen
Als een verpakking nodig is, wordt gekozen voor de meest geschikte en meest duurzame verpakking. De beste verpakking is volgens ons een verpakking die over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) leidt tot een zo klein mogelijke impact op het milieu. Hierbij ligt de focus op het verminderen, hergebruik, recycling en de inzet van hernieuwbare grondstoffen.
Wil je meer weten over onze verpakkingen en hoeveel we al bespaard hebben? Klik dan hier.
Ik heb een vraag aan Albert Heijn over mijn studie, waar kan ik deze stellen?
Wij krijgen regelmatig verzoeken om te spreken met een verantwoordelijke manager over een specifiek aandachtsgebied. Gezien de grote hoeveelheid verzoeken kunnen wij hier helaas niet op ingaan. Alle beschikbare informatie vind je snel en makkelijk online.
Op ah.nl staat informatie over veel uiteenlopende onderwerpen. Van dierenwelzijn tot Bonus en van onze geschiedenis tot alle info over onze services. Je leest hier ook alles wat Albert Heijn nog meer doet, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en gezondheid.
Ben je op zoek naar onze nieuwsberichten, pers-, of beeldmateriaal? Dan vind je dat op onze nieuwspagina.
Financiële gegevens staan in het jaarverslag van Ahold Delhaize. Die kan je downloaden via www.aholddelhaize.com Albert Heijn heeft geen eigen jaarverslag.
Succes met je project!
Stageplekken
Ben je op zoek naar een stageplek? Kijk dan op werk.ah.nl. Alle beschikbare stageplaatsen vind je daar terug.
Een product heeft een icoon voor glutenvrij, maar er zit tarwe in. Hoe zit dat?
Dit kan voorkomen bij 'AH Vrij van Gluten' producten. Daar zit glutenvrije tarwe in. Dit is tarwe, waar de gluten uit zijn verwijderd.
Kan ik de plastic tasjes van mijn vorige bestelling(en) inleveren?
Ja, graag! Dan kunnen wij deze plastic tasjes recyclen. Geef je bij je volgende bezorging een of meer plastic tasjes terug aan de bezorger? Ongeacht het aantal trekken we 35 cent van je bestelling af. Zo zit jij niet met onnodige tasjes, en helpen we samen het milieu.
Onze bezorgers willen graag bij iedereen op tijd komen, daarom kan je de kratten en tassen niet ter plekke uitpakken en weer meegeven. Dit kan natuurlijk wel bij een volgende bezorging.
Wat doet Albert Heijn met betrekking tot dierenwelzijn?
Bij Albert Heijn nemen onze verantwoordelijkheid voor dierenwelzijn. Dat heeft inmiddels tot aanzienlijke verbeteringen geleid. Met onze Beter Voor Natuur & Boer programma’s blijven we nu en in de toekomst investeren in dierenwelzijn van onze kippen, varkens en koeien. Daarnaast vinden we het belangrijk dat waar mogelijk al onze vis gecertificeerd is.
Wil je meer weten wat wij doen met betrekking tot dierenwelzijn? Klik dan hier.
Hoe wordt de Nutri-Score berekend?
De score wordt berekend op basis van voedingswaarden die wel of niet worden aangeraden. Nutri-Score wordt per productgroep berekend. Hierdoor kun je producten binnen een productgroep vergelijken. Je kunt dus met Nutri-Score cola (light) met sinaasappelsap vergelijken, maar geen cola met olijfolie. Aan de hand van de totaalscore krijgt een product een A, B, C, D of E. Een donkergroene A staat voor een betere samenstelling. Producten met de minder goede samenstelling krijgen een donkeroranje E.
Een product krijgt een hogere score voor:
Een product krijgt een hogere score voor:
- Eiwit;
- Vezels;
- Fruit;
- Groenten;
- Peulvruchten;
Een product krijgt een lagere score voor:
- Energie (kcal);
- Suikers;
- Verzadigd vet;
- Zout.
Ik heb een oude Perla spaarkaart. Kan ik deze nog inleveren?
Heb je nog een oude spaarkaart, herkenbaar aan zijn rode voorkant? Dan gelden de regels die er op die spaarkaart staan.
Dat betekent:
Mochten deze verpakkingen niet meer bestaan, dan kan onze collega bij de servicebalie je vertellen welke dit dan wel zijn.
Dat betekent:
- Bij inlevering van 1 volle spaarkaart krijg je een pak AH Perla (250 gram gemalen of bonen).
- Bij inlevering van 2 volle spaarkaarten, krijg je een pak koffie van 500 gram of 36 koffiepads.
- Bij drie volle spaarkaarten ontvang je 56 koffiepads.
- Bij vier volle spaarkaarten krijg je 1000 gram koffie.
Mochten deze verpakkingen niet meer bestaan, dan kan onze collega bij de servicebalie je vertellen welke dit dan wel zijn.
Op welke apparaten werkt AH Leefstijl?
AH Leefstijl kun je gebruiken via je laptop, tablet of telefoon. De Leefstijlcheck kun je alleen op de AH app doen, dus op je telefoon of tablet.
Hoe werkt jullie klachtenprocedure?
We zien onze klanten natuurlijk het liefst helemaal tevreden. Op deze klantenservicepagina's vind je het antwoord op veel van je vragen.
Heb je een beschadigd of ontbrekend product, of valt de kwaliteit tegen? Meld het zelf via dit formulier of neem contact op met onze klantenservice.
Heb je een algemene klacht of feedback over onze dienstverlening? Meld het dan via dit formulier.
Als je contact hebt gehad met een medewerker van onze klantenservice met een vraag of een klacht, dan proberen we deze binnen drie werkdagen te beantwoorden. Soms duurt het iets langer, maar je krijgt sowieso binnen 14 dagen een reactie van ons.
Ben je niet tevreden over de afhandeling van je klacht? Dan kun je als particuliere klant een klacht indienden bij De Geschillencommissie. Meer informatie over De Geschillencommissie kun je vinden op www.sgc.nl. Ook kun je je klacht indienen via het ODR platform op http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Ben je een zakelijke klant? Dan kun je je klacht voorleggen aan Thuiswinkel via www.thuiswinkel.org.
Waar vind ik de algemene voorwaarden van producten en tickets gekocht op de AH Voordeelshop?
De algemene voorwaarden van de AH voordeelshop kun je hier vinden.